آموزش سئو - SEO Learning

آموزش سئو - SEO Learning

سئو ، آموزش سئو ، افزایش رتبه و محبوبیت سایت ، بهینه سازی سایت
آموزش سئو - SEO Learning

آموزش سئو - SEO Learning

سئو ، آموزش سئو ، افزایش رتبه و محبوبیت سایت ، بهینه سازی سایت

نرخ خروج سایت چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

روزانه مطلب زیادی درباره ی سئو و رتبه بندی گوگل نوشته می شود و فضای وب و اینترنت پر شده از مطالب تکراری و گاهی متناقض درباره ی رتبه سایت در گوگل. دلیل این تناقض این است که هرچند وقت یکبار الگوریتم های رتبه بندی به سایت ها که توسط موتورهای جستجو اعمال می شود؛ تغییر می کنند و گاهی حتی چیزی که قبلا خوب بود الان به ضرر سایت محسوب می شود و باید از آن پرهیز کرد.

اگر مدیر یک وبلاگ و یا وب سایتی باشید و رتبه سایت برایتان مهم باشد حتما تاکنون اسم سایت آلکسا را شنیده و این سایت مهم دنیای وب را می شناسید. یکی از آمارهایی که این سایت به ما می دهد نرخ خروج یا نرخ پرش می باشد که این مورد یکی از مهمترین فاکتور های یک وب سایت است که باید به آن توجه کرد. متاسفانه اغلب مدیران سایت ها نه تنها کار مفیدی برای این رنک نمی کنند بلکه به ضرر آن هم عمل می کنند. این عدد در الگوریتم های جدید گوگل هم بسیار بااهمیت شده است. موتور جستجوی گوگل نیز که برای ما ایرانیان بسیار مهم و حیاتی است.
  
یکی از سوالاتی که همواره مدیران سایتها با آن روبرو هستند و دوست دارند بدانند اینست که "گوگل چه سایتی را دوست دارد؟" هدف این افراد از یافتن جواب این سوال؛ منطبق کردن محتوای سایت خود بر اساس پارامترهای گوگل و در نتیجه ارتقا رتبه سایت در گوگل است.

موتور جستجوی گوگل همه تلاشش اینست که روزبروز الگوریتم رتبه بندی اش را بهینه و بهتر از قبل کند تا نتایجش هم از قبل بهتر باشد. به عبارتی دیگر هدف گوگل اینست که نتایج جستجوهای انجام شده با نظر کاربران یکی باشد و یا حداقل خیلی نزدیک باشد. الگوریتم های جدید گوگل هم بر همین اساس کار می کنند.

در حقیقت راز بزرگ سئو امروزه و آینده همین جمله است که: سایتی مورد توجه گوگل است که کاربرانش از سایت راضی باشند. شاید این جمله را به نوعی پاسخ سوال بالایی هم دانست.

(Bounce Rate) چیست؟
به درصدی از کاربران یا بازدید کنندگانی که بعد از ورود به یک سایت بدون دیدن صفحات دیگر سایت از سایت خارج می شوند نرخ خروج یا نرح پرش می گویند. اگر Bounce Rate سایتی 45 درصد باشد یعنی 45 درصد از کاربرانی که وارد سایت مدنظر شده اند بدون دیدن صفحات دیگر سایت سایت را ترک کرده اند. خب پس هرچه نرخ خروج کمتر باشد بهتر است.

تجربه ثابت کرده است اگر نرخ خروج شما زیر 50 هست وضعیت سایت تان نسبتا خوب است و اگر بالای 60 باشد باید نگران سایت بود! البته این نکته را هم باید یادآوری شد که بعضی از سایت های خاص ممکن است نرخ خروج بالایی داشته باشند اما سایت های فوق العاده خوبی هم هستند. مثلا کاربران برای پرداخت پول به سایت بانک مراجعه می کنند و پس از اتمام کارشان هم خارج می شوند!

چرا نرخ خروج مهم است؟
با مثال ساده ای که در ادامه می آید مفهوم این بخش بهتر بیان می شود. فرض کنید شما یک واژه را سرچ می کنید و با کمک نتایج جستجو به سایت آموزش سئو می رسید. اگر شما در حال خواندن همان مطلب مدنظر که از طریق موتورهای جستجو یافته اید؛ توجه تان به مطلب دیگری هم در این سایت جلب شد و ترغیب به خواندن آن مطلب هم شدید این معنایش اینست که شما از این سایت خوش تان آمده و آنرا را مفید می بینید که برای مطالعه مطالب دیگرش وقت تان را صرف می کنید. البته نرخ خروج به تنهایی برای تعریف کاربرپسند بودن یک سایت کافی نیست لذا به غیر از نرخ خروج؛ نرخ ماندن در سایت هم مهم است. نرخ ماندن در سایت یعنی اینکه کاربران چند دقیقه را صرف مطالعه هر صفحه سایت ما می کنند؟ واضح است که برخلاف نرخ خروج؛ مشخصه نرخ ماندن هرچه عددش بالاتر باشد بهتر است.

حال سوال اینست که راهکارهای لازم برای کم کردن نرخ خروج یا Bounce Rate چه هستند؟
مهم ترین و بهترین کارهایی که لازم است در سایت استفاده و رعایت کنید در زیر آمده اند.
1. از قالب های سریع استفاده کنید زیرا قالب های کند باعث می شوند که کاربر قبل از اینکه سایت لود شود یا بعبارتی سایت بالا بیاد؛ سایت را ترک کند. این روزها کاربران براحتی دکمه ضربدر صفحات وب را می زنند. پس روی اعصاب کاربران راه نروید.
2. حتی المکان سعی کنید مطالب کپی و تکراری را منتشر نکنید. اگر مجبور به این کار شدید تغییراتی در محتوای آن نوشته بدهید و حتما منبع آن را ذکر کنید.
3. در میان مطالب تان به نوشته های قبلی تان لینک بدید. مثلا اگر قبلا مطلبی درباره "پارامترهای موتور جستجوی بینگ" در سایت تان منتشر کرده اید در نوشته های جدیدتان به آن مطلب لینک بدهید.
4. اگر از سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا استفاده می کنید؛ از قالب ها یا افزونه هایی استفاده کنید که مطالب مرتبط با مطلب کنونی را نشان می دهند. با این کار کابران مطالب بیشتری راجع به آن موضوع پیدا می کنند و اگر آنها را هم مطالعه کنند باعث بهبود نرخ خروج و نرخ ماندن سایت تان می شود.
5. از لینک دهی زیاد پرهیز کنید. لینک دادن زیاد اهمیت لینکهای قبلی و کلا لینک های سایت تان را کمتر می کند. در یک رای گیری شما اگر به ده نفر رای بدهید رای شما خیلی معتبر نیست ولی اگر فقط یک نفر را انتخاب کنید آنوقت رای شما باارزش و مهم محسوب می شود.
6. به محتوای مطالب توجه کنید. محتوایی در سایت قرار دهید تا وقتی کاربرانی که کلمه ای را جستجو می کنند و به سایت شما می رسند نتوانند به راحتی دکمه ضربدر را بزنند. در واقع با محتوای باکیفیت و خوب سایت شما کاربران ترغیب به ماندن در سایت می شوند.
7. خودتان را جای کاربران و خوانندگان سایت تان بگذارید و بعد سایت تان را طراحی کنید. اگر در ابتدای طراحی سایت این مورد را مدنظر قرار دهید مطمئنا موفقیت از آن شماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد