آموزش سئو - SEO Learning

آموزش سئو - SEO Learning

سئو ، آموزش سئو ، افزایش رتبه و محبوبیت سایت ، بهینه سازی سایت
آموزش سئو - SEO Learning

آموزش سئو - SEO Learning

سئو ، آموزش سئو ، افزایش رتبه و محبوبیت سایت ، بهینه سازی سایت

نحوه عملکرد مرغ مگس خوار

با وجود اینکه سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد فنی الگوریتم مرغ مگس خوار مطرح می شود اما گوگل تاکنون جزئیاتی در مورد نحوه عملکرد این الگوریتم ارائه نداده است، مرغ مگس خوار بعد از الگوریتم کافئین که در سال 2009 ارائه شد و هدف از آن افزایش سرعت نتایج گوگل و ادغام آنها با نتایج شبکه های اجتماعی بود به عنوان جدیدترین الگوریتم بهبود نتایج گوگل ارائه شده است. تمرکز اصلی مرغ مگس خوار بر روی عبارات جستجو شده است و این امکان را می دهد که گوگل عبارات فوق را به طور کامل تجزیه کرده و مورد بررسی قرار دهد. این موضوع سرعت دسترسی کاربران به پاسخ سوالاتی را که می خواهند افزایش خواهد داد.

مرغ مگس خوار مدتی است که به الگوریتم های گوگل اضافه شده و احتمال دارد که تاکنون تغییرات مربوط به این الگوریتم را در نتایج گوگل مشاهده کرده باشید. معمولا الگوریتم های جدید گوگل با تاخیر به سایر زبانها مانند فارسی وارد می شوند و هنوز اطلاع دقیقی از عملکرد این الگوریتم در زبان فارسی وجود ندارد.

 

 

شاید این سوال برای شما نیز مطرح باشد که آیا با آمدن مرغ مگس خوار الگوریتم های دیگر گوگل مانند پیجرنک دیگر ارزشی نخواهند داشت؟ در پاسخ باید گفت که خیر، مرغ مگس خوار صرفا یک الگوریتم تکمیلی است و الگوریتم های قبلی در جای خود باقی خواهند مانند و کار خواهند کرد. الگوریتم های ضد اسپم گوگل پاندا و پنگوئن نیز همینطور خواهند بود.

آیا الگوریتم جدید به معنای تغییر ترافیک سایت های اینترنتی و تغییرات در رنکینگ آنها خواهد بود؟ بنظر نمی رسد که اینگونه باشد، در حالت کلی تغییرات اساسی در رنکینگ سایت ها بوجود نخواهد آمد بلکه عباراتی که کاربران جستجو می کنند تغییر پیدا خواهند کرد. البته این موضوع می تواند نهایتا به نفع برخی از سایت ها تمام شود و به ضرر برخی سایت های دیگر.

با ورود این الگوریتم و این تغییرات جدید گوگل عده ای از خود می پرسند که با ورود الگوریتم مرغ مگس خوار لازم است چه تغییراتی در سایت خود بدهیم؟ بنظر من نیازی به انجام تغییرات در سایت نیست، این الگوریتم توجه ویژه گوگل به نیاز کاربران و عبارات جستجو شده را نشان می دهد. شما نیز بایستی با تحلیل عباراتی که کاربران سایت شما به دنبال آن هستند مطالب مفیدتری تولید کنید و محتوای خود را طبق عباراتی که مخاطبین شما به دنبال آن جستجو می کنند تولید نمایید. یعنی بهبود و بالا بردن کیفیت محتوای سایت خود را جدی بگیرید.

الگوریتم جستجو یا (Search Algorithm) یک اصطلاح فنی برای موتور جستجوی گوگل است که بر اساس آن سعی می شود نتیجه مورد نظر شما از میان میلیاردها صفحه وب در سراسر جهان استخراج و بهترین نتیجه پیش روی شما قرار گیرد. الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم جستجوی جدید است که گوگل از آن استفاده می کند و معتقد است نتایج بهتری را در اختیار ما قرار می دهد. دلیل استفاده از نام مرغ مگس خوار در چابکی٬ دقت و عکس العمل سریع آن بوده و بهتر است بدانید این الگوریتم از یک ماه پیش کار خود را آغاز کرده است. گوگل هم می خواهد در سریع ترین زمان ممکن، بهترین نتایج را برای کاربران به نمایش بگذارد.

با ظهور مرغ مگس خوار کار پیجرنک تمام نشده است ولی اکنون پیجرنک تاثیر کمی دارد اما باز هم در بین صدها فاکتور مختلف در حال متمایز کردن وب سایت های خوب و بد است. اما در حال حاضر مرغ مگس خوار فرمانده است. مرغ مگس خوار علاوه بر استفاده از تجربیات پیجرنک، به لینک های باارزش و کلمات کلیدی در یک صفحه اهمیت می‌دهد.

گوگل سخت تلاش کرد تا آخرین باری که تغییرات عمده‌ای مانند این روی داد را به یاد آورد. در سال 2010، به روز رسانی کافئین تغییری بزرگ بود. اما آن نیز تغییری بیشتر برای کمک به گوگل برای بهبود جمع‌آوری اطلاعات (شاخص‌گذاری) بود تا مرتب‌سازی اطلاعات. رئیس بخش جستجوی گوگل، آمیت سینگال گفته است که شاید سال 2001، زمانی که او تازه به شرکت اضافه شده بود، آخرین باری بوده است که الگوریتم به طور چشمگیری بازنویسی شده است. پاندا، پنگوئن و سایر به روز رسانی‌ها تنها تغییراتی در بخش‌هایی از الگوریتم قدیمی بوده‌اند، نه جایگزین‌سازی کامل تمام آن. الگوریتم را به عنوان یک موتور در نظر بگیرید. آن تغییرات همانند تعویض (xxx) روغن موتور یا قرار دادن یک پمپ بهتر در آن بودند. مرغ مگس‌خوار یک موتور کاملا جدید است، گرچه به استفاده از برخی بخش‌های یکسان با موتور قدیمی، مانند پنگوئن و پاندا ادامه می‌دهد.

می توان گفت موتور جدید (مرغ مگس خوار) هم از قطعات قدیمی (مانند پاندا و پنگوئن و …) استفاده می‌کند هم خیر. بعضی از بخش‌ها کاملا خوب هستند، پس دلیلی برای دور انداختن آن‌ها وجود نداشت. سایر بخش‌ها نیز مدام در حال جایگزین شدن می‌باشند. به طور کلی، مرغ مگس‌خوار موتوری نوین ساخته‌ شده از هر دوی قطعات جدید و قدیمی است که به شکلی ساماندهی شده است که به طور ویژه نیازهای جستجویی امروزی را تامین نماید، نه موتوری ساخته‌شده برای نیازهای ده سال پیش و با استفاده از فناوری‌های آن زمان.

مرغ مگس‌خوار در چه نوع فعالیت‌های جستجوی جدیدی کمک می‌کند؟
جستجوی مکالمه‌ای یکی از بزرگترین نمونه‌هایی است که گوگل ارائه کرده است. مردم، در مورد جستجو، احتمالا مکالمه داشتن را سودمندتر می‌یابند. “نزدیکترین محل به خانه‌ی من برای خرید کارت شارژ کجاست؟” یک موتور جستجوی متداول احتمالا بر یافتن نظایر کلمات (مثلا یافتن صفحه‌ای حاوی کلمات “خرید شارژ” و “خرید کارت شارژ”) تمرکز می‌کند.

اما مرغ مگس‌خوار بر معانی پشت کلمات تمرکز می‌کند. او مکان حقیقی منزل شما را، در صورتی که آن را با گوگل به اشتراک گذاشته‌اید، درک می‌کند. او درک خواهد کرد منظور شما از “محل” یک فروشگاه واقعی فیزیکی است. او خواهد دانست که “کارت شارژ” نوع خاصی از وسایل است که در فروشگاه‌های خاصی عرضه می‌شود. آگاهی از تمام این معانی می‌تواند گوگل را در فراتر رفتن از یافتن تنها صفحاتی حاوی کلمات متناظر یاری کند. به صورت مشخص، گوگل گفته است که مرغ مگس‌خوار توجه بیشتری به هر واژه‌ی هر پرس‌وجو می‌کند، و این که تمام پرس‌وجو (تمام جمله یا مکالمه یا معنا) مدنظر قرار می‌گیرد و نه تنها واژه‌هایی مشخص از آن را تضمین می‌کند. هدف این است که صفحاتی مطابق با معنا بهترند از صفحاتی مطابق با تنها چند واژه.

گوگل این ابزار جستجوی مکالمه‌ای را پیشتر ارائه کرده بود، اما این ابراز تنها درون پاسخ‌های گراف دانش خود جستجو را انجام می‌داده است. مرغ مگس‌خوار برای بکارگیری فناوری معنایی برای میلیاردها صفحه در سرتاسر وب، علاوه بر حقایق گراف دانش، طراحی شده است که می‌تواند نتایج بهتری بازگرداند.

نمی توان گفت که این الگوریتم واقعا کار می‌کند یا خیر؟ اکنون هیچ راهی برای این که بتوان مقایسه ای انجام داد نیز وجود ندارد. تنها حرف‌های گوگل را می توان مدنظر قرار داد که می‌گوید مرغ مگس‌خوار کارها را بهبود می‌دهد. با این وجود، گوگل چند مقایسه‌ی نمونه‌ی خود را ارائه کرده است که می‌گوید نشان‌ دهنده‌ی بهبودهای حاصل از مرغ مگس‌خوار می‌باشند.

یک جستجو برای “نسخه‌ی برگشت اسید” قبلا تعداد زیادی دارو را فهرست می‌کرد، که احتمالا الزاما بهترین راه درمان این بیماری نیست. اکنون، گوگل می‌گوید نتایج دارای اطلاعاتی کلی درباره‌ی درمان، شامل اینکه آیا حتی نیازی به دارو دارید یا نه، می‌باشند. جستجویی برای “قبوض خود را از طریق بانک خصوصی و صندوق تعاونی پرداخت کنید” در گذشته صفحه‌ی اصلی سایت Citizens Bank را نمایش می‌داد اما اکنون صفحه‌ای مشخص پیرامون پرداخت قبوض را بازمی‌گرداند.

یک جستجو برای “میزان کالری هر قطعه پیتزای پیتزا هات” به گفته‌ی گوگل قبلا پاسخی را فهرست می‌کرد که در مورد پیتزاهای پیتزا هات هم نبود. اما حالا این جستجو این پاسخ را مستقیما از خود پیتزا هات فهرست می‌کند.

گرچه نمی‌توان گفت که گوگل بهتر شده است، اما مرغ مگس‌خوار (اگر واقعا طی این مدت مورد استفاده قرار گرفته باشد) هیچ موجی از گلایه‌های کاربران را که بگویند نتایج گوگل ناگهان بد شده‌اند را ایجاد نکرده است. مردم هنگامی که چیزی بدتر شود اعتراض می‌کنند؛ اما معمولا هنگامی که چیزی بهتر شود متوجه نمی‌شوند.

آیا این به معنای مرگ سئو است؟
خیر، SEO دوباره نمرده است! در واقع گوگل می‌گوید هیچ چیز جدید یا متفاوتی که SEO یا ناشران باید نگران آن باشند وجود ندارد. به گفته‌ی گوگل راهنمایی‌ها یکسان باقی می‌مانند: دارای محتوای اصیل و باکیفیت می‌باشند. سیگنال‌هایی که در گذشته اهمیت داشته‌اند بااهمیت باقی می‌مانند؛ مرغ مگس‌خوار تنها به گوگل امکان پردازش آن‌ها به روشی نوین و احتمالا بهتر را می‌دهد.

اگر طی مدتی که الگوریتم جدید آمده است، بازدیدکننده‌های هدایت‌شده را از سوی گوگل از دست نداده باشید به این معناست که شما از مرغ مگس‌خوار به سلامت گذشته‌اید. با این همه، این موتور دو ماه پیش فعال شده است. اگر امکان دچار مشکل شدن شما با وجود آن وجود داشت، باید تا الان متوجه می‌شدید. روی هم رفته، هیچ فریاد عمده‌ای از سوی مدیران سایتها در مورد از دست دادن رتبه‌ی خود برنخاسته است. به نظر می‌رسد این حقیقت از این گفته‌ی گوگل که این بیشتر یک اثر پرسش به پرسش است که احتمالا جستجوهایی خاص (به ویژه جستجوهای پیچیده) را بهبود می‌بخشد، نه چیزی که موارد اصلی و اساسی را دچار تغییر و در نتیجه انتقال ترافیک‌های عمده و بزرگ ایجاد می‌کند.

اما عده ای می گویند که ما ترافیک قبلی خود را از دست داده ایم! شاید این به خاطر مرغ مگس‌خوار بوده است، اما گوگل تاکید کرده است که این می‌تواند ناشی از برخی بخش‌های دیگر الگوریتم، که همواره در حال تغییر، تسریع و بهینه‌سازی می‌باشند، نیز باشد. هیچ راهی برای یافتن حقیقت وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد