آموزش سئو - SEO Learning

آموزش سئو - SEO Learning

سئو ، آموزش سئو ، افزایش رتبه و محبوبیت سایت ، بهینه سازی سایت
آموزش سئو - SEO Learning

آموزش سئو - SEO Learning

سئو ، آموزش سئو ، افزایش رتبه و محبوبیت سایت ، بهینه سازی سایت

ابزار نمایش دهنده پیجرنک (PageRank) در وبلاگ

از سری مطالب آموزش سئو می خواهیم در این پست در باره پیجرنک گوگل صحبت کنیم. بخش آخر پست ما هم به آشنایی با ابزار نمایش دهنده پیجرنک در وبلاگ یا سایت مرتبط است.

PageRank چیست؟

پیجرنک گوگل یا (Google Page Rank) به معنای رتبه صفحه از نظر سایت گوگل است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل می شود. این رتبه در هر صفحه با صفحه ی دیگر ممکن است تفاوت کند و امکان دارد تمام صفحات یک وب سایت دارای پیجرنک یکسانی نباشند.
  
برای دیدن رتبه صفحات یک سایت می توانید تولبار گوگل را روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه ای امتیازش را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید برای این کار می‌توان تولبار مخصوص گوگل را از آدرس toolbar.google.com دانلود کنید. این موضوع را به منظور اصلاح تفکر اشتباهی که بسیاری از عزیزان دارند و فکر می کنند که پیجرنک مربوط به وب سایت است آوردم که پیجرنک مربوط به یک صفحه است نه مربوط به کل وب سایت چون معمولا هیچ وب سایتی فقط یک صفحه ندارد. که البته معیار می تواند همان صفحه اول باشد.

تئوری عملکرد پیجرنک (PageRank)

امتیاز بندی صفحات به این صورت است که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر که در یک سایت دیگر قرار دارد به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد حساب می شود. چون وب مسترها یا صاحبان سایت لینک سایت هایی را در سایت خود قرار می دهند که فکر می کنند برای بازدید کنندگان سایت شان جالب و با ارزش است. گوگل از تعداد این لینک های ورودی به صفحات سایت های دیگر، برای قضاوت درباره امتیاز دهی به آنها و نیز مرتب کردنشان در هنگام جستجو در گوگل استفاده می کند.

برای مشاهده لینک های ورودی به سایت خود می توانید جمله link:http://www.you.com را در گوگل وارد کنید (به جای عبارت www.you.com باید آدرس وبلاگ یا وب سایت خودتان را وارد کنید مثلا: http://www.seol.ir تا لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید. البته هنوز گوگل تمامی لینک های ورودی به سایت را نشان نمی دهد و در واقع فقط لینک صفحاتی را نشان می دهد که در قضاوتش برای رتبه دهی به وبلاگ شما بیشتر موثر بوده اند. البته اگر از سایت های مخصوص شمارنده بازدید مانند وبگذر یا پرشین استت استفاده می کنید (و یا به آمار گیر روت سرور دسترسی دارید) می توانید در لیست اطلاعاتی که این سایت ها درباره وب سایت شما به نمایش می گذارند اطلاعات دقیق تری از صفحاتی که به شما لینک داده اند را ببینید.

پیجرنک (PageRank) چگونه محاسبه می شود
راحت ترین چیزی که درباره محاسبه پیجرنک می توان گفت اینست که پیجرنک با استفاده از اشتراک گرفتن تمامی لینک های ورودی به سایت شما محاسبه می شود. البته این موضوع اکیدا صحیح نیست، چون گوگل لینک های داخلی را هم در محاسبه شریک می کند. همچنین رنک صفحه ای که به شما لینک داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما موثر است. به علاوه تعداد لینک های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز در رتبه سایت مقصد تاثیر دارد.

به طور عمومی 85 درصد از رتبه سایت مبدا همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می شود. پس یک صفحه وب با پیجرنک 5 و فقط با یک لینک خارجی در صفحه اش (که همان لینک سایت شماست) باید 85 درصد از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه ای که به آن لینک کرده ارسال کند. ولی در واقع هیچ صفحه ای فقط یک لینک ندارد (به یاد آورید که لینک های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه به حساب می آیند) پس میزان پیجرنک ارسالی عبارتست از 85 درصد از پیجرنک همان صفحه تقسیم بر تعداد لینک های خارجی.

در بحث سئو، سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تفاوت رتبه های پیجرنک چقدر است و مثلا رتبه 4 با 5 چقدر تفاوت دارد؟ چیزی که معلوم است این است که اعداد گوگل در پیجرنک فقط یک عدد ثابت نیستند و نشان دهنده یه بازه عددی هستند. بنابراین تغییر از رنک دو به سه بسیار دشوارتر از رسیدن از یک به دو است و حتی می توان گفت مثلا تمام پیجرنک های 5 هم با هم مساوی نیستند چون گوگل واحد بین هر رنک را نیز برای خودش درجه بندی می کند اما ما به این درجه بندی دسترسی نداریم.

ابزار نمایش دهنده پیجرنک در وبلاگ
اگر شما بخواهید که پیجرنک وبلاگ یا سایت تان را در صفحات خود به نمایش در آورید به این صورت که حتی کاربرانی که نوار ابزار گوگل رو نصب نکرده باشند هم بتوانند رنک وبلاگ شما را مشاهد کنند می توانید به لینک از ابزاری که سایت وبلاگ نویسان فراهم کرده است استفاده نمایید که این ابزار دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند. ابزار نمایش دهنده پیجرنک در وبلاگ، مستقیما و به طور لحظه ای از سایت گوگل استعلام می گیرد و نتیجه را برای کاربر به نمایش می گذارد و دارای آیکن های بسیار متنوعی است که شما می توانید بنا به سلیقه ی خود یک مورد را انتخاب کنید.

برای نمایش رنک گوگل در وبلاگ یا سایت تان، باید کد مخصوص آن را از یکی از سایت های ارائه دهنده این ابزار برداشته و در قالب وب خود قرار دهید. برای این منظور ابتدا کلمه "ابزار نمایش دهنده پیجرنک در وبلاگ" را در گوگل جستجو کرده تا سایت های مناسب را بیابید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد